مقاله

مدیرعامل اینتل ادعا می کند که کمبود تراشه تا سال 2024 ادامه خواهد داشت

کمبود-تراشه

مدیر عامل اینتل هشدار داده است که کمبود جهانی تراشه احتمالا تا سال 2024 ادامه خواهد داشت.

در طول مراحل اولیه کمبود مداوم تراشه، بسیاری ادعا کردند که در سال 2022 اوضاع کاهش خواهد یافت. با این حال، شرکت های نیمه هادی هنوز در تلاش برای افزایش ظرفیت هستند و باعث شده است که مدیر عامل اینتل، پت گلسینگر، انتظار داشته باشد که کمبود تا سال 2024 ادامه یابد.

طبق گزارش CNBC، پت گلسینگر معتقد است که کمبود تراشه ممکن است به دلیل فقدان ابزارهای خاص تولید، بیشتر از آنچه که در ابتدا انتظار می‌رفت ادامه پیدا کند و از افزایش ظرفیت شرکت‌های نیمه‌رسانا جلوگیری کند. با دایهارد همراه باشید. با توجه به این مشکل، مدیر عامل اینتل فکر می کند کمبود تراشه به سال 2024 کشیده می شود و پیش بینی او را یک سال تمام می کند.

پت گلسینگر قبلاً گفته بود که CNBC پیش‌بینی می‌کند که این مشکل – که باعث مشکلات تولید و کمبود کارت‌های گرافیک پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس شده است – تا سال 2023 پایان نخواهد یافت.

به گفته گلسینگر، این کمبود احتمالا ادامه خواهد داشت زیرا ابزارهای تولید کلیدی آنطور که انتظار می رفت در دسترس نیستند، به این معنی که تراشه های کافی برای سفارش ساخته نمی شوند.

او توضیح داد: «این بخشی از دلیلی است که ما معتقدیم کمبود کلی نیمه‌رساناها نسبت به برآوردهای قبلی ما در سال 2023 اکنون به سال 2024 خواهد رفت، فقط به این دلیل که کمبود اکنون به تجهیزات آسیب رسانده است و برخی از رمپ‌های کارخانه‌ها دشوارتر خواهند بود.»

گلسینگر در اکتبر 2021 پیش بینی کرد: “اکنون در بدترین حالت خود قرار داریم، هر سه ماهه سال آینده به تدریج بهبود خواهیم یافت، اما هیچ تعادلی بین عرضه و تقاضا تا سال 2023 وجود نخواهد داشت.”

این برخلاف اظهارات لیزا سو، مدیرعامل AMD بود، که در آن زمان گفت که انتظار دارد در نیمه دوم سال 2022 شاهد عرضه بیش از حد باشد.

تولید کنندگان کنسول های بازی بیش از دو سال است که از کمبود ابزار رنج می برند، پس از همه گیری کووید-19 که زنجیره های تامین ضروری را تعطیل کرد و با اعمال اقدامات فاصله گذاری اجتماعی توسط کشورها، تقاضا برای سخت افزارهای بازی به طور چشمگیری افزایش یافت.

در ماه سپتامبر، فیل اسپنسر، رئیس ایکس باکس، گفت که مشکلات عرضه کنسول تا سال 2022 ادامه خواهد داشت.

اسپنسر می‌گوید بسته‌بندی نبود تراشه تنها چیزی نبود که مایکروسافت را از عرضه هر تعداد کنسول Xbox Series X/S از قفسه‌های فروشگاه‌ها باز داشت.

او گفت: «فکر می‌کنم صحبت کردن در مورد آن فقط به عنوان یک مشکل تراشه، احتمالاً غیرقانونی است. زمانی که فکر می‌کنم، دریافت قطعات لازم برای ساخت کنسول امروزی و سپس رساندن آن‌ها به بازارهایی که تقاضا وجود دارد، به چه معناست، چندین نوع در این فرآیند وجود دارد.

و من متأسفانه فکر می‌کنم که این مساله ماه‌ها و ماه‌ها با ما خواهد بود، قطعاً تا پایان این سال تقویمی و تا سال آینده.»

با توجه به کاهش قیمت GPU برای ماه‌ها، واضح است که اوضاع در حال بهبود است، اما بازار کارت‌های گرافیک تنها بخشی از کل صنعت فناوری را تشکیل می‌دهد. سایر بازارهای لوازم الکترونیکی مصرفی، شرکت های خودروسازی و بسیاری از صنایع دیگر که تحت تأثیر کمبود تراشه قرار گرفته اند و هنوز در حال بهبود هستند.

با این حال، در مقایسه با سایر شرکت ها، اینتل در واقع به لطف استراتژی IDM 2.0 در جایگاه بسیار بهتری قرار دارد. در حالی که بیشتر تولیدکنندگان تراشه‌های دیگر به تامین‌کننده‌ای مانند TSMC محدود می‌شوند، اینتل از ظرفیت داخلی استفاده می‌کند در حالی که تولید را به ریخته‌گری‌های شخص ثالث نیز اختصاص می‌دهد. این موقعیت با سرمایه‌گذاری اینتل در کارخانه‌های تولیدی خود در سرتاسر جهان، با برنامه‌ریزی برای ایجاد امکانات جدید در پنج سال آینده، بیشتر تقویت خواهد شد.

KitGuru می گوید: تا به حال، اینتل نسبتاً تحت تأثیر کمبود تراشه قرار نگرفته بود. حتی در بدترین زمان‌ها، پردازنده‌های اینتل در اکثر خرده‌فروش‌ها در دسترس بودند که نشان می‌دهد استراتژی IDM 2.0 آن کار می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *