مطالب آموزشی

مقایسه کنسول PS4 با PS4 Pro

سونی دو کنسول PS4 جدید در سال 2016 راه اندازی کرد. PS4 Pro یک واحد قدرتمند تر است که عملکرد بهتری را ارائه می دهد. که توانایی بازی 4K و HDR را دارد. کنسول دیگر آن با نام PS4 Slim شناخته شد، که عملکردی مشابه مدل پرتاب را با ویژگی جذاب تر ارائه می دهد. سونی این کنسول را پی اس فور اصلی نامید.

Sony امسال کنسول جدیدی در قالب PS5 عرضه کرد، دوباره دو نسخه وجود دارد. تفاوت های نسخه های PS5 و PS5 Digital Edition را در آینده خدمتتان خواهیم گفت.

ابعاد PS4 در مقابل PS4 Pro 

پردازنده گرافیکی (GPU) در PS4 Pro همان بیتی است که گرافیک سه بعدی را در بازی ها تولید می کند. تقریباً دو برابر قدرت آن در PS4 است. سونی همچنین پردازنده را که با موارد فیزیکی و هوش مصنوعی در بازی ها سروکار دارد، ارتقا داده است.

سونی ادعا می کند که PS4 Pro جدید می تواند با 4.2 ترافلاپ کار کند. در مقایسه با 1.84 ترافلاپ PS4 اصلی – teraflops یک اندازه گیری ساده برای عملکرد کامپیوتر است. علاوه بر این، در حالی که PS4 Pro به همان اندازه PS4 اصلی – 8 گیگابایت GDDR5 حافظه دارد – برای بهبود عملکرد با سرعت بیشتری کار می کند. PS4 Pro همچنین 1 GB حافظه اضافی برای برنامه های غیر بازی مانند Netflix دارد. این بدان معناست که آنها از بازی هایی که حافظه را اشغال می کند، استفاده نمی کنند و شما می توانید با سرعت بالاتر بین برنامه ها جابجا شوید.

مقایسه گرافیک PS4 با PS4 Pro

بستگی به بازی دارد، توسعه دهندگان می توانند از توان اضافی برای هر آنچه که بخواهند به صورت منطقی استفاده کنند. بیشترین وضوح تصویر – تعداد پیکسل های ایجاد کننده تصویر – در بازی ها را افزایش می دهد. بنابراین در تلویزیون های 4K وضوح بیشتری دارند، توسعه دهندگان نیز می توانند از GPU قدرتمندتر PS4 Pro برای بهبود کیفیت بافت ها (پیکسل ها) و جلوه های روشنایی استفاده کنند، که منجر به گرافیک واقعی تر و عملکرد نرمتر با کاهش سرعت کمتر می شود. تنها خواسته سونی این است که بازی ها باید همانند PS4 Pro در PS4 Pro بازی کنند و بالعکس.

البته تا زمانی که فیلم های 4K را در تلویزیون 4K مشاهده نکنید، تشخیص این تفاوت بسیار دشوار است!

گرافیک-PS4

در بالا یک عکس از یک نسخه نمایشی که در PS4 اجرا می شود را مشاهده می کنید.

گرافیک-PS4-Pro

و در این عکس، همان نسخه نمایشی است که در PS4 Pro اجرا می شود.

اصلی ترین تفاوت در نورپردازی است. اشعه های نور به صحنه جلوه قابل توجهی می بخشد صخره ها را روشن می کند. کنتراست را در صحنه افزایش می دهد. یکی دیگر از تفاوت ها در شاخ و برگ درختان است. فضای سبز فراوانی مانند گیاهان اضافی، چمن و انگور وجود دارد. نسخه PS4 دارای بافت های ساده تری دارد که  کمی به مقدار آن اضافه می شود.

کنسول PS4 Pro بازی ها را با نسخه 4K بومی اجرا نمی کند

برخی از بازی ها با وضوح 4K Ultra HD بومی اجرا می شوند 3840 در 2160 خط پیکسل اما سخت ترین بازی ها این کار را نمی کنند. از آنجا که ارائه بازی های با وضوح بسیار بالا، حتی با داشتن قدرت اضافی PS4 Pro، بسیار دشوار است.

بسیاری از بازی ها با رزولوشن نزدیک به 4K اجرا می شوند آنها از 3200 در 1800 خط و به 4K ارتقا می یابند. سونی از تکنیک هوشمندانه ای استفاده کرده است که این روند را بهبود میبخشد، به طوری که تشخیص تفاوت بین تصاویر تجسمی و تصاویر 4K بومی بسیار دشوار است. یک تفاوت وجود دارد، اما تشخیص آن دشوار است.

و این عمل چیز جدیدی نیست. بسیاری از بازی ها از قبل روی کنسول های کمتر از 1080p اجرا می شوند و به آن ارتقا می یابند. و در حالی که Xbox One S می تواند بازی های 1080p تا 4K را افزایش دهد، هیچ مقایسه جدی بین این دو کنسول وجود ندارد.

برای استفاده از PS4 Pro به تلویزیون 4K HDR نیاز است؟

برخی از بازی ها از روشی به نام Supersampling برای بهبود گرافیک بازیکنان در تلویزیون های 1080p استفاده می کنند، همه بازی ها این کار را نمی کنند. اگر تلویزیون 4K ندارید ارزش آن را ندارد که PS4 را ارتقا دهید.

بروزرسانی PS4 4.50 نیز ویژگی جدیدی را به نام “Boost Mode” معرفی می کند که می تواند عملکرد برخی از بازی ها را به طرز چشمگیری افزایش دهد. پس از آن دیگر به 4K افزایش پیدا نمی کند، اما بهبود قابل توجهی در نرخ فریم تا 40 درصد را برای شما فراهم می کند.

PS4 Pro در مقایسه با PS4 چقدر بزرگتر است؟

کمی، اگرچه PS4 Pro هنوز کوچکتر از Xbox One اصلی معروف است.

مقایسه اندازه PS4 و (PS4 (WxDxH:

PS4 Slim جدید: 26.5 x 28.8 x 3.9 سانتی متر

PS4 اصلی: 27.5 30 30.5 5. 5.3 سانتی متر

PS4 Proجدید: 29.5 32 32.7 5. 5.5 سانتی متر

بنابراین PS4 Pro سه سانتی متر عرض گسترده تر، چهار سانتی متر عمیق تر و نزدیک به دو سانتی متر بلندتر است. به نظر خیلی کم است، اما حجم PS4 Pro در واقع 78٪ بیشتر از مدل “Slim” PS4 است – 20٪ بزرگتر از کنسول راه اندازی.

کنسول PS4 Pro دیسک های Blu-ray 4K را پخش می کند؟

متاسفانه نه. در حالی که Xbox One S از Ultra HD Blu-ray پشتیبانی می کند، PS4 Pro در آینده هم پشتیبانی نخواهد کرد. فقط از محتوای 4K HDR از Netflix پشتیبانی می کند.

*اگر می خواهید Blu-ray Ultra HD بازی کنید، پیشنهاد ما بشما این است که پخش کننده های Blu-ray را بخوانید یا Xbox One S بخرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *