مطالب آموزشی

آموزش تعمیر سوکت HDMI PS4

پلی استیشن 4 یک کنسول عالی است، اما متأسفانه دارای اشکالاتی در طراحی است که می تواند باعث شکستن آن شود. یکی از این مشکلات سوکت HDMI است. شکننده است و اغلب یکی از اولین چیزهایی است که روی کنسول آسیب می بیند. در این مقاله نحوه تعمیر سوکت HDMI PS4 را آموزش می دهیم. با دایهارد همراه باشید.

یکی از نشانه های خرابی سوکت HDMI PS4، عدم وجود تصویر یا پیام «No signal» روی صفحه نمایش شما است. علائم دیگری نیز وجود دارد که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت. همچنین نحوه رفع مشکل با تعویض سوکت HDMI را به شما نشان خواهیم داد. اگرچه این آسان‌ترین تعمیر نیست و Playstation 5 در حال حاضر عرضه شده است، اما ممکن است ارزش آن را داشته باشد که شما خودتان بتوانید آن را تعمیر کنید.

قبل از اینکه مراحل تعمیر سوکت HDMI PS4 را به شما آموزش دهیم، به چند سوال متداول پاسخ خواهیم داد.

سوکت HDMI PS4 برای چه مواردی استفاده می شود؟

سوکت HDMI در PS4، سیگنال ویدیویی (و گاهی اوقات صدا) را از پلی استیشن به یک دستگاه نمایشگر مانند تلویزیون رله می کند.

آیا می توان از PS4 بدون HDMI استفاده کرد؟

استفاده از PS4 بدون HDMI امکان پذیر نیست زیرا کنسول هیچ خروجی ویدیو دیگری ندارد. همچنین از آداپتورهای USB به HDMI پشتیبانی نمی‌کند، بنابراین خروجی ویدیو از طریق یکی از درگاه‌های USB نیز گزینه‌ای نیست.

چگونه می توان تشخیص داد که مشکلات ویدیوی PS4 به دلیل خرابی درگاه HDMI ایجاد شده است؟

اگر پس از روشن کردن پلی استیشن 4، کنسول یک نور سفید نشان داد و تلویزیون یک صفحه سیاه را نشان داد (گاهی اوقات با پیام “No input” یا “No signal” همراه است) یا یک خروجی ویدئویی تحریف شده را نشان می دهد، این احتمال وجود دارد که سوکت HDMI PS4 یا تراشه کنترلر HDMI خراب است.

اگر چراغ روی کنسول سفید نشد، اما به جای آن آبی باقی ماند، در این صورت کنسول شما با مشکل دیگری روبرو است. این زمانی اتفاق می افتد که PS4 قادر به بالا آمدن نباشد و به آن Blue Light of Death می گویند.

در حالی که خرابی سوکت HDMI یکی از دلایل رایج مشکلات ویدیویی در پلی استیشن 4 است، ابتدا باید چندین علت احتمالی دیگر را حذف کرد. دلایل مختلفی وجود دارد که کنسول ممکن است ویدیو را نمایش ندهد. رایج ترین آنها عبارتند از:

  • کابل HDMI دچار مشکل است
  • بین پلی استیشن و تلویزیون تضاد وجود دارد، به عنوان مثال، تلویزیون از وضوح کنسول پشتیبانی نمی کند
  • آسیب فیزیکی به خود سوکت HDMI وارد شده است
  • برخی از قطعات الکترونیکی دیگر در PS4 به درستی کار نمی کنند

عیب یابی

اولین قدم برای عیب یابی این است که مطمئن شوید مشکل از کابل HDMI یا تلویزیون نیست. شما باید یک کابل دیگر و یک تلویزیون دیگر را امتحان کنید تا بررسی کنید که آیا مشکل برطرف شده است یا خیر. اگر بعد از این باز هم سیگنالی دریافت نکردید، احتمالاً بخشی از خود PS4 خراب شده است.

سپس بررسی کنید که آیا سوکت HDMI PS4 آسیب فیزیکی دارد یا خیر. این می‌تواند یک ترک در قسمت فلزی بیرونی، پین‌هایی که خم شده یا گم شده‌اند، یا هر چیز دیگری که نامناسب به نظر می‌رسد، مانند گرد و غبار یا زباله در درگاه باشد.

اگر سوکت HDMI آسیب دیده است یا مشکل دیگری در آن وجود دارد، احتمالاً دلیل مشکلات ویدیو همین است و باید تعویض شود (یا در صورت وجود گرد و غبار داخل آن تمیز شود).

اگر در قسمت بیرونی پورت چیزی قابل مشاهده نباشد، باز هم ممکن است پین های کوچک سوکت داخل PS4 آسیب دیده باشند. تنها راه برای فهمیدن این است که PS4 را باز کنید. با این حال، اگر پورت سالم به نظر برسد، به احتمال زیاد تراشه کنترلر HDMI باعث ایجاد مشکل شده است.

علت شکستن سوکت HDMI PS4 چیست؟

نکته اصلی که باعث مشکلات سوکت HDMI PS4 می شود این است که خود پورت بسیار ضعیف است. این به دلیل طراحی ضعیف سونی است و باعث می شود پورت سریع فرسوده شود و به راحتی آسیب ببیند. این مورد به ویژه در مورد PS4 های نسل اول بیشتر است.

چند مورد وجود دارد که می تواند باعث خرابی پورت HDMI ضعیف شود:

وصل و جدا کردن مکرر کابل HDMI. این باعث می شود که پورت به مرور زمان فرسوده شود.

فشار دادن کابل به سختی و/یا زاویه دار. با توجه به طراحی پورت، این می تواند پین های کوچک داخل پورت HDMI را جابجا، خم یا بشکند.

یک نیروی ناگهانی که کابل را می‌کشد، مثلاً کشیده شدن کابل یا شوک وارد شدن به PS4 هنگام اتصال به برق ممکن است اتفاق بیافتد. علاوه بر آسیب رساندن به پورت HDMI، این امر همچنین می‌تواند باعث جدا شدن کامل پورت از برد مدار شود.

همانطور که گفته شد، راه های زیادی وجود دارد که سوکت HDMI PS4 می تواند مشکل ایجاد کند. بدتر از آن، تراشه کنترلر HDMI روی مادربرد نیز می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

علت شکستن چیپ کنترلر HDMI چیست؟

به غیر از خود پورت HDMI، مشکلات ویدئویی در پلی استیشن 4 نیز می تواند ناشی از نقص چیپ کنترلر HDMI یا اجزای اطراف آن باشد. در این صورت، قطعات شکسته باید تعویض شوند. این کار نسبتاً دشوار است و بهتر است به یک تعمیرکار واگذار شود.

تراشه کنترلر HDMI (Panasonic MN86471A) یک جزء حساس است و به دلایل مختلفی ممکن است خراب شود:

وصل کردن کابل HDMI در حالی که PS4 روشن است. این کار ممکن است باعث آسیب به تراشه HDMI شود. یکی از موقعیت هایی که در آن می تواند مشکل ساز باشد، زمانی است که PS4 بین زمین و تلویزیون نامتعادل است.

اتصال به پین ​​های پورت HDMI، اگر پین های درگاه HDMI اتصال کوتاه داشته باشند. برای مثال زمانی که یک پایه خم می شود، تراشه کنترل کننده ممکن است شکسته شود.

الکتریسیته ساکن. اگر کنسول را برای تعمیر یا تمیز کردن آن باز کرده اید، اما اقدامات ضد الکتریسیته ساکن را به درستی انجام نداده اید، ممکن است الکتریسیته ساکن به آی سی کنترل آسیب رسانده باشد.

علاوه بر این، احتمال آسیب به فیلترهای سیم پیچ HDMI یا آسیب دیدن آثار روی برد مدار نزدیک پورت HDMI نیز وجود دارد.

در مجموع، علیرغم اینکه خود پورت HDMI اغلب در مشکل دخیل است، دلایل احتمالی زیادی نیز وجود دارد که پلی استیشن 4 تصویری را نمایش نمی دهد. در نتیجه، این می تواند یک تعمیر مشکل باشد.

آیا بدون داشتن مهارت امکان تعمیر سوکت HDMI PS4 وجود دارد؟

تعویض پورت HDMI چالش برانگیز است، اما اگر به تجهیزات مناسب دسترسی داشته باشید و به مهارت های لحیم کاری خود اطمینان داشته باشید، زیرا پورت HDMI روی مادربرد لحیم شده است. با این حال، تعمیر تراشه کنترلر HDMI بسیار چالش برانگیزتر است. اگر این کار را یک تجربه یادگیری می‌بینید و مشکلی ندارید که به کنسول آسیب بیشتری وارد کنید تعمیر سوکت HDMI PS4 را انجام دهید.

بدون تجربه یا تجهیزات مناسب، نه تنها نمی توان پورت HDMI یا تراشه کنترلر را تعمیر کرد، بلکه آسیب بیشتری به کنسول وارد میشود. به عنوان مثال، آسیب دیدن آثار یا پدهای روی برد مدار چاپی.

آسیب به PCB چیزی نیست که به راحتی قابل تعمیر باشد و باید توسط تعمیرگاه واجد شرایط انجام شود.

برای تعمیر سوکت HDMI PS4 به چه چیزی نیاز دارید؟

متاسفانه تعمیر سوکت HDMI PS4 نیاز به تعویض کامل دارد. هیچ راهی برای بازگرداندن پورت خراب موجود و عملکرد صحیح و مداوم آن وجود ندارد. اگر خوش شانس باشید، خم کردن پین ها یا فلز بیرونی ممکن است به طور موقت کار کند. با این حال، اتصال مشابه یک پورت 100٪ جدید را ارائه نمی دهد، و احتمالاً دوباره قطع می شود.

برای تعویض درگاه HDMI، بدیهی است که به یک پورت HDMI جدید، ابزار و مهارت‌های لحیم کاری نیاز دارید. به خاطر داشته باشید که تعمیر چالش برانگیز است و قبل از تلاش برای تعمیر PS4، کمی تجربه لحیم کاری مناسب توصیه می شود.

برای جلوگیری از شکستن یا فرسودگی پورت HDMI چه کاری می توانید انجام دهید؟

با وجود اینکه سوکت HDMI PS4 شکننده است، کارهایی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر شکستن آن انجام دهید.

قبل از وارد کردن یا جدا کردن کابل HDMI، کنسول را خاموش کنید. اینکار احتمال آسیب به تراشه کنترلر HDMI را کاهش می دهد.

هنگامی که کنسول روشن و وصل است، آن را به اطراف حرکت ندهید. حرکت دادن PS4 در حالی که به برق متصل است باعث می شود کانکتور HDMI در پورت حرکت کند و احتمالاً باعث اتصال کوتاه شود.

کابل‌ها را در حالی که هنوز به برق متصل هستند دور کنسول نپیچانید. اگر بخواهید پلی‌استیشن 4 و کابل‌ها را به جای دیگری منتقل کنید، ممکن است راحت باشد، اما فشار غیرضروری زیادی روی پورت HDMI ایجاد می‌کند. قبل از اینکه کابل ها را به دور کنسول بپیچید، ابتدا کابل ها را از برق جدا کنید.

اگر نیاز به وصل و جدا کردن مکرر کابل HDMI دارید، از یک کابل داخلی HDMI یا اسپلیتر کوتاه استفاده کنید. می توانید آن را همیشه به PS4 متصل نگه دارید و به جای پورت PS4 HDMI به آن متصل شوید. این کار از فرسودگی پورت روی کنسول جلوگیری می کند.

نحوه تعمیر سوکت HDMI PS4

بهترین راه برای جایگزینی سوکت، استفاده از یک مرکز بازسازی هوای داغ، یک آهن لحیم کاری بسیار ظریف و یک ذره بین قوی است.

در اینجا مراحل انجام می شود:

1) مادربرد را از کیس خارج کرده و خمیر حرارتی قدیمی را تمیز کنید.

2) تغییرات را به اتصالات پورت موجود اعمال کنید، سپس با لحیم شروع به گرم کردن جایگاه و پین ها به طور یکنواخت با ایستگاه، دوباره کاری کنید.

3) هنگامی که لحیم کاری به نقطه آخر خود رسید، از موچین استفاده کنید تا به آرامی سوکت قدیمی را جدا کنید.

4) اکنون برد را تمیز کنید و آثار آسیب دیده را (بسته به شدت آسیب پورت) بررسی کنید.

5) حالا سوکت جدید را در جای خود قرار دهید، لحیم کاری را به پایه ها اضافه کنید تا در جای خود ثابت بماند، فلاکس را روی پین ها اعمال کنید و سپس هر پایه را به صورت جداگانه با استفاده از آهن لحیم کاری به مادربرد لحیم کنید.

به شرطی که مراحل را دنبال کرده باشید، پس از مونتاژ مجدد، دستگاه مانند حالت عادی بوت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *