در این مقاله ویژگی ها و تفاوت های PS5 در مقابل PS4 Pro آمده است. با دایهارد همراه باشید.
PS5 در مقابل PS4 Pro کدام کنسول را بخریم؟
PS4 Pro هنوز هم میتواند یک تجربه بازی چشمگیر ارائه دهد اما اگر بهترین ها را می خواهید و به دنبال بازی های جدید و عالی هستید، PS5 برای شما مناسب است.
تفاوت PS5 در مقابل PS4 Pro در چیست؟
اگر قصد خرید کنسول پلی استیشن را دارید، چند گزینه برای انتخاب دارید. سونی همچنان از سیستم نسل آخر خود پشتیبانی میکند، اما نسل جدید کاملاً در راه است و بازیها، ویژگیها و موارد دیگر را برای هر کسی که میتواند پلیاستیشن 5 بخرد به ارمغان میآورد.
تفاوت بین PS5 و PS4 Pro بسیار بیشتر از زیبایی است. سونی تضمین کرد که PS5 یک معماری کاملاً جدید برای مطابقت با استانداردهای امروزی دارد. اما، البته، بازیکنان فقط انتظار بهترین ها را دارند. بنابراین، بازیهای زیادی برای PS5 عرضه میشوند که به دلیل قدرت و سرعت زیادی که برای انجام این کار نیاز است، نمیتوانند روی PS4 Pro اجرا شوند.
PS5 در مقابل PS4 Pro: CPU و GPU
CPU (واحد پردازش مرکزی) و GPU (واحد پردازش گرافیکی) به صورت پشت سر هم کار می کنند تا بهترین بازی هایی را که همه ما دوست داریم انجام دهیم، ارائه دهند. می توانید آنها را به عنوان مغز کنسول در نظر بگیرید و قدرت و عملکرد آن را تعیین کنید. با دایهارد همراه باشید. GPU هر تصویری را که روی صفحه دیده اید ایجاد و رندر می کند، و CPU محاسبات بی شماری را انجام می دهد تا همه چیز را اجرا کند. اعداد بزرگتر در این زمینه خوب هستند زیرا به این معنی است که آنها می توانند اطلاعات را سریعتر و قابل اعتمادتر پردازش کنند.
این قدرت افزوده همچنین به PS5 اجازه می دهد تا به طور بالقوه بازی ها را با رزولوشن 8K ارائه کند و حتی از 120 FPS پشتیبانی کند. برای مقایسه، PS4 Pro میتواند کیفیت 4K را با سرعت 60 فریم در ثانیه داشته باشد، اما این کار را به ندرت انجام میدهد و معمولاً شامل تکنیکهای ارتقاء مقیاس یا وضوح پویا است. PS5 باید بتواند این هدف را به طور مداوم تری هدف قرار دهد.
ویژگیهای جدیدی مانند ردیابی پرتو در PS5 قابل استفاده است و در سالهای پس از عرضه PS5 پیشرفتهای بیشتری حاصل شده است. سونی پشتیبانی از PS5 VRR را اضافه کرد، یک ویژگی در تلویزیونهای جدیدتر که به بازیها اجازه میدهد تا با نرخ فریمهای نامناسب بهروزرسانی شوند. اکنون، وصلههای اختصاصی، ثبات لیست بازیهای PS5 را با پشتیبانی از VRR بهبود میبخشند.
PS5 در مقابل PS4 Pro: حافظه
حافظه دیکته می کند که سیستم در حال حاضر چه مقدار داده می تواند ذخیره، خوانده و در هر زمان نوشته شود. PS5 از 16 گیگابایت رم GDDR6 (حافظه دسترسی تصادفی) استفاده می کند که ظرفیت و پهنای باند بسیار بیشتری نسبت به رم موجود در PS4 Pro دارد. هر چیزی که روی صفحه میبینید، دادهای است که باید از دانلود بازیتان برداشته شود تا آن را ارائه کنید. هرچه رم شما بهتر باشد، کارآمدتر این کار را انجام می دهد.
PS5 از یک درایو حالت جامد (SDD) به جای HDD (دیسک سخت) PS4 Pro برای ذخیره سازی خود استفاده می کند. این مهم است زیرا یک SSD اجازه می دهد تا داده های بیشتری سریعتر خوانده شوند. SSD هیچ قطعه متحرکی ندارد و داده ها بر روی تراشه های فلش مموری ذخیره می شوند. هارد دیسکها از قطعات مکانیکی متحرک برای خواندن/نوشتن اطلاعات استفاده میکنند، بنابراین فرآیند را کندتر میکنند. جایی که PS4 می تواند 1 گیگابایت داده را در 20 ثانیه دانلود کند، PS5 می تواند 2 گیگابایت را در 27/2 ثانیه (در شرایط عالی) دانلود کند.
بازی ها باید با سرعتی بسیار بالا ارائه شوند، این چیزی است که یک SSD انجام می دهد.
وقتی همه چیزهایی که روی صفحه میبینید با سرعتهای بسیار سریع رندر شوند، یک SSD میخواهید. این همچنین زمان آپلود، باز شدن بافت و تأخیر را به شدت کاهش می دهد. با این حال، بر نرخ فریم یا وضوح تأثیر نمی گذارد.
نصب بازی نیز باید در PS5 کمی متفاوت عمل کند. مارک سرنی، معمار پلی استیشن، گفت که بازی های PS5 را می توان در بلوک های قابل تنظیم دانلود کرد. او گفت: «بهجای اینکه بازیها را مانند یک بلوک بزرگ از دادهها در نظر بگیریم، ما اجازه دسترسی دقیقتر به دادهها را میدهیم».
این بدان معناست که بازیکنان می توانند قسمت هایی از یک بازی را به طور جداگانه دانلود کنند. مانند کمپین های چند نفره و تک نفره آن. اگر کمپین تکنفره یک بازی را شکست دادید، میتوانید آن را حذف نصب کنید و در عین حال چند نفره آن را نصب کنید.
وضوح PS4 Pro در مقابل PS5
اما رزولوشن چطور؟ ما میخواهیم بازیهایمان بهتر از همیشه به نظر برسند و سونی در این زمینه عمل خواهد کرد. PS5 از خروجی 4K با فرکانس 120 هرتز و همچنین 8K پشتیبانی میکند، هرچند انتظار نداشته باشید که برای چند سال استفاده از آن را مشاهده کنید، زیرا نمایشگرهای 4K هنوز راه خود را به خانههای مصرفکنندگان باز میکنند. اگرچه PS4 Pro می تواند خروجی 4K نیز داشته باشد، اما از این وضوح در همه عناوین پشتیبانی نمی کند و نرخ رفرش متغیری ندارد.
PS5 از نمایشگرهای 120 هرتزی پشتیبانی می کند که برای از بین بردن پارگی صفحه و کنترل نرخ فریم بالاتر عالی است. ما امیدواریم که نرخ استاندارد 60 فریم در ثانیه را در سراسر صفحه نمایش دهیم، اما برخی از بازی ها مانند Dirt 5 حتی تا 120 فریم در ثانیه را در PS5 پشتیبانی می کنند. با این حال، برای لذت بردن از این نرخ فریم به یک مانیتور رده بالاتر نیاز دارید، اما در اینجاست که پشتیبانی سیستم از نمایشگرهای 120 هرتزی مطرح می شود.
همچنین درگاه HDMI 2.1 این سیستم قابل ذکر است که هنوز استاندارد نیست اما حرکتی عالی در راه محافظت از آینده است. باز هم، این پورت مطابق با آنچه در بالا ذکر شد مطابقت دارد: جلوگیری از پاره شدن صفحه و نرخ نوسازی متغیر. با ادامه چرخه عمر PS5، احتمالاً شاهد خواهیم بود که HDMI 2.1 در همه جا – همراه با نمایشگرهای 8K – فراگیرتر می شود.
PS5 در مقابل PS4 Pro: پشتیبانی از PSVR
هر دو PS4 Pro و PS5 از PSVR پشتیبانی می کنند. در ابتدا، سونی جزییات کمی در مورد اینکه PSVR در PS5 چگونه خواهد بود به جز اینکه هدستهای PSVR فعلی روی آن کار میکنند، توضیح داد. این شرکت در حال برنامه ریزی برای ساخت یک هدست PSVR 2 است، اما در نوامبر 2020 در کنار PS5 عرضه نشد.
دومینیک مالینسون، رئیس جهانی تحقیق و توسعه پلی استیشن اعلام کرد. که مایل است PSVR در PS5 از ردیابی چشم پشتیبانی کند و کاملاً بی سیم باشد. او همچنین گفت که انتظار دارد وضوح تصویر “در مجموعه بعدی محصولات VR تقریبا دو برابر شود” با افزایش میدان دید تا 120 درجه. کنترل کننده نیز باید تعمیرات اساسی را دریافت کند.
برای کسانی که با ردیابی چشم آشنایی ندارند، این یک فناوری حسگر است که می تواند مکان متمرکز شدن نگاه فرد را ردیابی کند. این بدان معنی است که دستگاه می تواند موقعیت و حرکت چشمان شما را نسبت به سر و صفحه نمایش ردیابی کند. و به طور ایده آل فشار چشم را کاهش دهد و عملکرد و غوطه وری را بهبود بخشد.
بعداً، سونی اطلاعات بیشتری را به اشتراک گذاشت و جزئیات مشخصات PS VR2 و همچنین نحوه بهبود کنترلرها را به اشتراک گذاشت. اینها که Sense Controller نام دارند، یک گام بزرگتر از کنترلرهای Move مورد استفاده در PS4 هستند.
سونی همچنین یک بازی PS VR2 را معرفی کرده است. این بازی با عنوان Horizon Call of the Mountain، توسط Guerrilla Games و Firesprite به عنوان یک تجربه واقعیت مجازی در دنیای Horizon توسعه یافته است.
PS5 در مقابل PS4 Pro: DualSense در مقابل DualShock 4
کنترلر DualSense تقریباً در مقایسه با DualShock 4 از هر نظر ارتقاء بزرگی است. در حالی که چیدمان متقارن خطی انگشت شست خود را حفظ می کند، آنچه در زیر آن نهفته است بسیار مهمتر است. کنترلکننده PS5 DualSense اکنون از بازخورد لمسی و محرکهای تطبیقی پشتیبانی میکند و به بازیکنان این امکان را میدهد. تا تنش را در اعمالی که انجام میدهند، مانند عقب کشیدن یک بند کمان، احساس کنند.
به گفته سونی:
“اول، ما در حال استفاده از بازخورد لمسی برای جایگزینی فناوری رومبلی هستیم که از نسل پنجم کنسولها در کنترلرها یافت میشود. با لمسی، شما واقعاً طیف وسیعتری از بازخوردها را احساس میکنید.
بنابراین برخورد با دیوار در یک ماشین مسابقه بسیار متفاوت از ساختن است. یک تکل در زمین فوتبال. حتی میتوانید هنگام دویدن در زمینهای چمن و انواع بافتها حس کنید.
دومین نوآوری چیزی است که ما آن را ماشههای تطبیقی مینامیم. که در دکمههای ماشه گنجانده شدهاند (L2/ R2) توسعه دهندگان می توانند مقاومت ماشه ها را طوری برنامه ریزی کنند. که احساس لامسه کشیدن تیر و کمان یا شتاب دادن به وسیله نقلیه خارج از جاده را در زمین های صخره ای احساس کنید. در ترکیب با هاپتیک ها، این می تواند تجربه قدرتمندی ایجاد کند که شبیه سازی بهتری دارد. سازندگان بازی شروع به دریافت نسخههای اولیه کنترلر جدید کردهاند. و ما نمیتوانیم منتظر باشیم تا ببینیم تخیل آنها با این ویژگیهای جدید به کجا میرسد.”
تمرکز بزرگ سونی در نسل بعدی غوطه وری است. همه چیز در مورد DualSense برای غوطه ور شدن شما در تجربه گیم پلی مانند قبل است. DualShock 4 قطعاً توانایی مشابهی را نداشت.
علاوه بر این ویژگیهای مهم، DualSense دارای شارژ USB-C. میکروفون داخلی و دکمه Create و نوار نور بهبود یافته خواهد بود. دکمههای صورت نیز بهنظر میرسند که بسیار قابل لمستر از دکمههای موجود در DualShock 4 هستند.
PS5 در مقابل PS4 Pro: بازی های انحصاری
بسیاری از بازیهای اول شخص سونی مانند Marvel’s Spider-Man: Miles Morales. Horizon Forbidden West و God of War Ragnarok برای PS4 و PS5 عرضه خواهند شد. اما در مورد همه آنها اینطور نیست. بازیهایی فقط بر روی سختافزار نسل بعدی مانند پلیاستیشن 5 در دسترس خواهند بود و این تعداد با گذشت زمان در حال افزایش است.
بازیهایی مانند Demon’s Souls، Deathloop و Ratchet and Clank: Rift Apart به طور انحصاری بر روی جدیدترین سختافزار منتشر شدند. و این در سالهای آینده نیز ادامه خواهد داشت و عناوین شخص اول و شخص ثالث انحصاری بیشتری روی PS5 وارد خواهند شد.
در حال حاضر، ما از چند بازی دیگر فقط برای PS5 مانند Marvel’s Spider-Man 2 و Marvel’s Wolverine می شناسیم. در سال های آینده، باید انتظار داشته باشید. که پشتیبانی از PS4 به آرامی متوقف شود زیرا توسعه دهندگان کاملاً روی PS5 و Xbox Series X/S تمرکز می کنند.
PS5 در مقابل PS4 Pro: رابط کاربری
رابط کاربری PS5 بسیار پویاتر از رابط کاربری موجود در PS4 است. اگرچه تم ندارد (حداقل نه در زمان راه اندازی). پس زمینه بسته به اینکه کدام بازی را در صفحه اصلی برجسته می کنید تغییر می کند. برای مثال، اگر Spider-Man: Miles Morales را به سمت بالا بکشید، پسزمینهای از مایلز در لباس نمادین او ظاهر میشود.
چند تغییر قابل توجه شامل طراحی مجدد مرکز کنترل و اضافه شدن کارت های فعالیت و راهنمای بازی است. اکنون وقتی مرکز کنترل را باز میکنید. کارتهای فعالیت ظاهر میشوند. و این کارتها به شما اجازه میدهند تا مراحل یا لحظات خاصی را در بازی انتخاب کنید که میخواهید مستقیماً وارد آن شوید. Game Help یک امتیاز جدید برای اعضای PlayStation Plus است. نکات و نکاتی را برای اهداف خاص در بازی هایی که از آن پشتیبانی می کنند ارائه می دهد.
PS5 در مقابل PS4 Pro: دو کنسول مختلف PS5
سونی چند PS4 مختلف، مانند PS4 Slim و PS4 Pro را در طی چن سال منتشر کرد. اما فقط یکی از آنها را در اولین راهاندازی خود عرضه کرده است. این قرار است با PS5 تغییر کند. سونی نسخه دیجیتالی PS5 را معرفی کرد که علاوه بر PS5 معمولی، درایو دیسک را نیز حذف می کند.
به غیر از عدم وجود دیسک درایو در نسخه دیجیتال PS5، مدیر عامل سونی، جیم رایان، می گوید که هر دو کنسول یکسان هستند.
رایان گفت: همانطور که دیدید، تفاوت کوچکی در فرم دو کنسول وجود دارد. بنابراین این واقعیت وجود دارد که نسخه دیجیتالی دیسک درایو ندارد. همین است. به غیر از این، آنها محصولات یکسان هستند.”
PS5 در مقابل PS4 Pro: کدام را باید بخرید؟
شکی نیست که بین این دو کنسول، PS5 تقریباً از هر نظر برتر است. با فناوری بسیار پیشرفته تر و توانایی اجرای بازی های قدیمی PS4، انتخاب آسانی است. مگر اینکه قیمت PS4 Pro به شدت کاهش پیدا کند، به هر کسی که به دنبال یک کنسول جدید است توصیه می کنیم حداقل نسخه دیجیتال PS5 را دریافت کند. هزینه آن دقیقاً به اندازه PS4 Pro است و شما سیستم بهتری دریافت می کنید.
TFLOP
در طول سخنرانی معمار سیستم مارک سرنی “جاده ای به سوی PS5″، اولین نگاه خود را به مشخصات PS5 دیدیم. مانند PS4 Pro، PS5 از یک تراشه Radeon سفارشی AMD استفاده می کند، اما همانطور که انتظار دارید، سیستم جدیدتر قدرتمندتر است. PS5 نسبت به PS4 Pro بیش از دو برابر تعداد CU دارد، اما اصلیترین چیزی که دنیایی متفاوت را ایجاد میکند ترافلاپس است. TFLOP اصطلاحی است که ممکن است اخیراً هنگام بحث در مورد سیستم های جدید زیاد شنیده باشید. این یک جور واژهای است، اما اهمیت زیادی دارد.
در اصل، TFLOP اندازه گیری مستقیم عملکرد رایانه (یا در این مورد، کنسول) است. این اصطلاح به توانایی سیستم برای محاسبه یک تریلیون عملیات ممیز شناور در ثانیه اشاره دارد. PS4 Pro شامل 4.2 TFLOP است، به این معنی که می تواند 4.2 تریلیون محاسبه ممیز شناور در ثانیه انجام دهد. از سوی دیگر، PS5 آن را دو برابر خواهد کرد و سپس مقداری را دو برابر خواهد کرد و 10.3 TFLOP را ارائه می دهد.
به لطف 36 CU و سرعت ساعت PS5، میتواند از نظر گرافیکی بیشتر از هر سیستم پلیاستیشن قبل از آن به دست آورد. فرکانس 2.23 گیگاهرتز PS5 دوباره دو برابر PS4 Pro است که با فرکانس 911 مگاهرتز عرضه می شود. این اندازه گیری به سرعتی که سیستم می تواند عملیات داخلی را انجام دهد اشاره دارد و با چرخه در ثانیه اندازه گیری می شود. با PS5، سرعت ساعت آن بر اساس بازی و میزان مورد نیاز GPU متفاوت خواهد بود.
وقتی PS5 را با دستگاهی که چهار سال از آن قدیمیتر است مقایسه میکنیم، میتوان حتی بیشتر در مورد قدرت دستگاه جدید صحبت کرد. همانطور که در بحث سرنی اشاره شد، PS5 می تواند کاری را که PS4 Pro می تواند انجام دهد، اما با تلاش بسیار کمتر، به دلیل معماری مدرن خود، انجام دهد. بنابراین هنگام مقایسه اعداد ساده، مهم است که در نظر بگیرید که سیستم جدید دارای قطعات جدیدتری است.