اخبار دنیای بازی

خریداری Bungie به قیمت 3.6 میلیارد دلار توسط سونی

سونی اعلام کرد که Bungie، سازنده Destiny را به قیمت 3.6 میلیارد دلار خریداری خواهد کرد.

به گفته سازنده، فرنچایز Destiny و دیگر بازی‌های آینده Bungie همچنان چند پلتفرمی باقی خواهند ماند.

این تصاحب پس از تصاحب 68.7 میلیارد دلاری سازنده Call of Duty، Activision Blizzard توسط سازنده Xbox، مایکروسافت، داغ شد – زیرا این بخش دستخوش موجی از ادغام شده است.

GamesIndustry.biz گزارش داد که پس از تکمیل این قرارداد، Bungie بخشی از استودیو جهانی سونی خواهد بود که می تواند «خود منتشر کند و در هر کجا که بازی کنند به بازیکنان دسترسی پیدا کند».

جیم رایان، رئیس سونی گفت: «ما از زمان شروع بازی Destiny با Bungie همکاری قوی داشته‌ایم و من نمی‌توانم از این که رسماً به خانواده پلی‌استیشن استقبال کنم، هیجان‌زده‌تر باشم.»

“این یک گام مهم در استراتژی ما برای گسترش دسترسی پلی استیشن به مخاطبان بسیار گسترده تر است. ما درک می کنیم که جامعه Bungie چقدر برای استودیو حیاتی است و مشتاقانه منتظر حمایت از آنها هستیم تا مستقل بمانند و به رشد خود ادامه دهند. مانند Bungie، ما جامعه هسته اصلی DNA پلی استیشن است و اشتیاق مشترک ما برای گیمر و ساختن بهترین مکان برای بازی، اکنون حتی بیشتر از این پیشرفت خواهد کرد.”

بانجی در یک پست وبلاگی در مورد خرید، گفت که این معامله تا پایان حماسه فعلی آن (موقعیت در سال 2024) بر برنامه خلاقانه Destiny تأثیری نخواهد گذاشت و گسترش آینده The Witch Queen شامل هیچ پلتفرمی انحصاری نخواهد بود. با دایهارد همراه باشید. ویژگی‌های Destiny 2 مانند ذخیره متقاطع، بازی متقابل و برنامه‌های همراه نیز بی‌تأثیر خواهند بود.

فراتر از Destiny 2، Bungie در مورد اینکه آیا بازی‌های آینده به انحصار پلی‌استیشن تبدیل خواهند شد، این را بیان کرد: “نه. ما می‌خواهیم جهان‌هایی را که می‌سازیم به هر جایی که مردم بازی می‌کنند گسترش دهند. ما به انتشار خودمان، خلاقانه مستقل ادامه خواهیم داد. به هدایت یک جامعه واحد بانجی ادامه خواهد داد.”

در سال 2018، Bungie 100 میلیون دلار بودجه از ناشر NetEase دریافت کرد و نام تجاری “Matter” را برای یک پروژه نامشخص ثبت کرد. این شرکت گفته است که قصد دارد حداقل یک فرنچایز جدید را تا سال 2025 منتشر کند.

در سال 2020، Eurogamer گزارش داد که Bungie در مورد امکان خرید با مایکروسافت صحبت کرده است، کمی قبل از اینکه مایکروسافت Bethesda را به قیمت 7.5 میلیارد دلار خریداری کند.

سازنده پلی استیشن سونی قراردادی 3.6 میلیارد دلاری برای خرید Bungie، سازنده بازی هایی مانند Destiny، اعلام کرده است.

Bungie در ایالات متحده در سال 1991 تأسیس شد و اولین موفقیت‌ها شامل Myth و Marathon بود.

در سال 2000 توسط مایکروسافت خریداری شد و تحت مالکیت آن امتیاز Halo را توسعه داد.

مایکروسافت در سال 2007 استودیوی بازی سازی را ترک کرد اما حقوق Halo را حفظ کرد.

سونی در سال‌های اخیر شبکه استودیوهای بازی‌های داخلی خود را تقویت کرده است – با ارائه مجموعه‌ای از موفقیت‌ها از جمله بازی Spiderman.

همچنین عناوینی مانند Gran Turismo 7 و Horizon Forbidden West در دست تولید است.

پس از اعلام تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت، سونی با کاهش شدید قیمت سهام مواجه شد.

شرکت مایکروسافت که کنسول‌های ایکس‌باکس آن مدت‌ها از نظر فروش نسبت به پلی‌استیشن سونی عقب‌تر بودند، در اوایل ژانویه ۶۹ میلیارد دلار برای اکتیویژن بلیزارد، سازنده «ندای وظیفه» به فروش رساند.

پیر هاردینگ رولز، تحلیلگر بازی در Ampere Analysis گفت: «در حالی که این یکی از بزرگترین خریدهای سونی است، اما مبلغ پرداختی توسط مایکروسافت، رقابت سنگینی را که در این بخش با آن مواجه است، قرار می دهد.

Bungie، که در Bellevue، واشنگتن مستقر است، قبل از اینکه در سال 2007 خصوصی شود، متعلق به مایکروسافت بود. این شرکت در زمانی که تحت غول نرم افزاری بود، روی سری بازی های ویدیویی Halo کار می کرد. همچنین روی عناوینی مانند «ماراتون» و «اسطوره» کار کرده است.

Bungie اکنون قصد دارد استعدادهای بیشتری را در استودیو برای بازی ویدیویی Destiny 2 که قبلا توسط Activision Blizzard منتشر شده بود، استخدام کند.

فضای بازی‌های ویدیویی به سرعت در حال تثبیت است تا از افزایش تقاضای ناشی از همه‌گیری استفاده کند، زیرا معاملات جدید مرز بین رایانه‌های شخصی و شرکت‌های بازی موبایل را محو می‌کند، زیرا این شرکت‌ها به دنبال جریان‌های درآمدی جدید هستند.

موج معاملات 150 میلیارد دلاری

به گفته شرکت بانکداری سرمایه گذاری Drake Star Partners، این بخش در مسیر ثبت رکورد جدید 150 میلیارد دلاری در معاملات، تامین مالی و عرضه اولیه سهام در سال جاری است.

در یک معامله بزرگ دیگر فقط در ماه اول سال، سازنده «Grand Theft Auto» Take-Two 11 میلیارد دلار برای سازنده «FarmVille» Zynga پیشنهاد داد.

شرکت‌های بزرگ نیز به جای شراکت با استودیوها، تلاش کرده‌اند استعداد و مالکیت معنوی را پشت عناوین محبوب در داخل خود بیاورند و به آنها دسترسی بیشتری در بازار رو به رشد و با ارزش می‌دهند.

سونی تعدادی توسعه‌دهنده از جمله استودیوی توسعه بازی‌های ویدیویی Valkyrie Entertainment و توسعه‌دهنده «Returnal» Housemarque را زیر چتر خود اضافه کرده است.

جیم رایان، رئیس واحد شرکت سونی که مسئول پلی استیشن است، گفت: «این [معامله بانجی] گام مهمی در استراتژی ما برای گسترش دسترسی پلی استیشن به مخاطبان بسیار گسترده‌تر است.

Bungie یک واحد مستقل از Sony Interactive Entertainment خواهد بود که توسط هیئت مدیره آن به ریاست مدیر عامل Pete Parsons اداره می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *